Dagens kunder förutsätter att företag inte bara följer de lagar och regler som finns utan även bedriver ett proaktivt kvalitets- och hållbarhetsarbete. Det kan exempelvis handla om att distributörer eller tillverkare väljer bort produkter eller ingredienser av olika hälso- och miljöskäl trots att lagstiftningen inte har sådana regleringar.

Ett genomtänkt och definierat kvalitets- och hållbarhetsarbete kan med fördel användas i så kallad content marketing – marknadskommunikation som är relevant, korrekt och informativ samtidigt som den engagerar den tilltänka målgruppen.

Toxintelligence hjälper er verksamhet med alla delar - från utarbetning och konkretisering av ett kvalitets- och hållbarhetsarbete till framtagning av både vederhäftig och attraktiv marknadsföring.

TJÄNSTER

  • Strategisk rådgivning vid utveckling av nya produkter samt vid substitutions- och utfasningsarbete

  • Utarbetande av restriktionslistor med relevanta kriterier för olika produkt- och ämnestyper

  • Vetenskapligt sakkunnig i rättsliga processer där vilseledande marknadsföring av livsmedel, kosmetika eller kemiska produkter är involverade.

  • Produktion och presentation av relevant naturvetenskapligt content för olika produkttyper och dess innehåll för ökad profilering inom miljö och hållbarhet

  • Regulatorisk och vetenskaplig due diligence

  • Författande av vetenskapligt robusta beslutsunderlag

  • Vetenskaplig rådgivning kring kemikaliers hälso- och miljöegenskaper

  • Rådgivning kring val av tredjepartscertifiering, till exempel Kemikaliesvepet, Svanen, Asthma Allergy Nordic, Ecocert COSMOS och Bra Miljöval. Vi hjälper även till med projektledning och stöd genom hela processen.

  • Rådgivning kring val av förpackningsmaterial för en ökad återvinning och en hållbar plastanvändning

  • Framtagning av plaststrategi utifrån din verksamhets visioner och förutsättningar

  • Inspirationsföreläsningar och kompetenshöjande internutbildningar inom miljö och hållbarhet

Nyfiken på att veta mer? Tveka inte att höra av dig till oss för en diskussion kring strategiska möjligheter och fallgropar på kemikalieområdet.

Pär Svahnberg

CEO/Partner, Ph.D. Organic Chemistry

0730-62 69 62

par.svahnberg@toxintelligence.se